I Here For U & 4 Ever Afther

بهشت روی زمین؛ پیوند آسمان و زمین . . .

نویسنده : mehdi mohajer | تاریخ : 05:50 بعد از ظهر - 1390/05/31

بهشت روی زمین؛ پیوند آسمان و زمین . . .

بهشت روی زمین ؛ منطقه شگفت انگیز مسطح از نمک که در آن آسمان و زمین با هم تلاقی پیدا میکنند و یک چشم انداز رویایی خلق میکنند. منطقه ای در جنوب بولیوی نزدیک آتشفشان تونوپا جائیکه بزرگترین بیابان نمک را تشکیل میدهد حدود ۱۱،۰۰۰ کیلومتر مربع

این منطقه از جاذبه های توریستی بولیوی محسوب می شود.


























دسته بندی : _-*عکس جلب*-_ ,
 

تنها اعتراض مجازی فایده ای نخواهد داشت . . .

نویسنده : mehdi mohajer | تاریخ : 04:19 بعد از ظهر - 1390/05/31

تنها اعتراض مجازی فایده ای نخواهد داشت . . .

بی خیال اعتراض مجازی شوید!

 

آی بدو! برو این سایت و امضا کن تا خلیج فارس تبدیل به خلیج عربی نشود!  آی چه نشسته اید کودکی را آزار دادند برای حمایت از او در این صفحه فیس بوک عضو شوید!

 بروید در فلان سایت، فلان صفحه فیس بوک یا فلان نظر سنجی  شرکت کنید.به خدا ملت را کشتید اینقدر این پیج های من عرب نیستم ایرانیم را در فیس بوک لایک زدید. در مقابل این همه بی شرمی کشورهای عربی که اسم خلیج فارس راهزارن بار  خلیج عربی  در رسانه های خودشان می گویند یک بار تظاهرات در جلوی کشورهای عربی انجام ندادیم بهشون نشون بدیم که واقعا ما ایرانی هستیم و خلیج فارس برای ما مهم هست آخه چه تاثیری این کار شما تا به حال داشته کدام شخصیت سیاسی یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس در مقابل این حرکت واکنشی نشان داده ؟اون هایی که الان میخواهند قاطی کنند رگ گردنشان بیرون بزنند و ایمیل های فحاشی ارسال کنند قبل از این کار یک کم به حرف های من فکر کنید.

واقعا پیش خود چه فکر کردید؟ با یک لایک، یا فشار دکمه Sign روی وب مشکلات حل می شود؟ دنبال راه حلی برای مشکلات هستید یا دنبال بهانه ای برای فعالیت مثبت در اینترنت؟ یا دنبال این هستید که وجدان خود را با عضو شدن در یک صفحه یا پتیشن راحت کنید؟ 

آقایان و خانمها دستتان درد نکند زحمت می کشید لایک‌هایتان پایدار! پتیشن‌هاتون همیشه برقرار… اما بدانید با اینکارها مشکلات حل نمی شوند.





دسته بندی : اجتماعی , کامپیوتر و دنیای اینترنت و IT ,
 

این گونه به رختخواب نروید! . . .

نویسنده : mehdi mohajer | تاریخ : 01:41 بعد از ظهر - 1390/05/31

این گونه به رختخواب نروید! . . .

نقش عصبانیت در فرآیند خواب



اگر چه در ماجرای خواب، شاهد تفاوتهای فردی چشم گیری هستیم ولی چرخه خواب- بیداری با افزایش سن، خیلی تغییر می كند به این شکل که طول دوره های خواب رفته رفته بیشتر و بیشتر می شود ولی مقدار کل خواب...

این گونه به رختخواب نروید!!!!!

خواب!!!! ما در طول زندگی خود همواره با این بازسازی سر و کار داریم، در آن دخل و تصرف می کنیم، از آن استقبال می کنیم و آن را جز ضروری زندگی خود می دانیم. اگر چه در ماجرای خواب، شاهد تفاوتهای فردی چشم گیری هستیم ولی چرخه خواب- بیداری با افزایش سن، بسیار تغییر می كند به این شکل که طول دوره های خواب رفته رفته بیشتر و بیشتر می شود ولی مقدار کل خواب کم می شود برای مثال کل مدت خواب از 16 ساعت در شبانه روز برای نوزادان(که در آن طولانی ترین دوره خواب 2-4 ساعت است) به تقریبا 10 ساعت خواب در طول روز در 10 سالگی و 8 ساعت خواب در طول شبانه روز در 18 سالگی تقلیل می یابد. در هر حال طول دوره خواب هر قدر هم که باشد همه افراد احتمالا حداقل در یک دوره کوتاه زندگی خود دچار مشکلات خواب می شوند که رایج ترین آنها مشکل بی خوابی است. بی خوابی همانند هر مشکل دیگری دلیل دارد. بنابراین اگر علت را پیدا کرده و درمان کنیم، مشکل ساده تر حل خواهد شد. گاهی فقط کافی است تغییرات کوچکی در روش و عادات شبانه افراد داده شود و این به خودی خود بی خوابی را برطرف خواهد کرد.

اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کلی بکنیم، یک علت خیلی بزرگ بی خوابی فشار عصبی است که می‌تواند، حتی بی‌خوابی حاد ایجاد کند. مثلا، فردی که خبر ناخوشایندی شنیده ‌یا اتفاق خیلی بدی برایش افتاده، ممکن است بعد از یک هفته دچار بی‌خوابی شود و در اینجا استرس عامل اصلی است.


اگر چه در ماجرای خواب، شاهد تفاوتهای فردی چشم گیری هستیم ولی چرخه خواب- بیداری با افزایش سن، بسیار تغییر می كند

یکی از نصیحت های قدیمی و معروف به افراد این بوده و هست که " هرگز با عصبانیت به رختخواب نروید!." بسیاری از افراد دوست دارند بفهمند چرا این مطلب این قدر مهم است و چرا چاره کردن این مشکل بسیار بهتر از خوابیدن با عصبانیت است. در ادامه به بررسی برخی دلایل آن می پردازیم:

* به خوبی قادر به خوابیدن نخواهید بود. واقعیت این است که علاوه بر اثراتی که عصبانیت می تواند بر روابط افراد داشته باشد اثرات منفی فراوانی روی بدن شما خواهد گذاشت. عصبانیت می تواند باعث کاهش سلامتی شما گردد بویژه اگر شما کمبود خواب و یا خواب ناقص داشته باشید. یکی از بدترین اثرات عصبانی به رختخواب رفتن اثرات فیزیکی است که می تواند بر روی بدن افراد داشته باشد. با نداشتن خواب کامل سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می شود. اگر استرس داشته باشید، که در اغلب مشاجره ها این طور است، سیستم ایمنی دچار خلل می شود بنابراین احتمال بیمار شدن شما افزایش خواهد یافت و توانایی ذهنی و قدرت تمرکزتان کاهش خواهد یافت به عبارت دیگر با عصبانیت خوابیدن نه تنها برای زندگی زناشویی تان مضر است بلکه سلامتی جسمی و روحی شما، شغلتان و دیگر جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این گونه به رختخواب نروید!!!!!

* گاهی اوقات عصبانی به رختخواب رفتن باعث می شود در فکر فرو روید و در مشکل تان متوقف شوید. وقتی با عصبانیت به رختخواب بروید شرایط و وضعیت را طوری برای خود مهیا خواهید کرد که تا آخر هفته دچار بد خلقی باشید. زیرا بجای آنکه مشکل را حل کنید آن را درون خود نگه داشته اید که مرتبا شما را بیشتر و بیشتر نگران خواهد کرد، به فکر فرو خواهد برد و در درون شما جنبه دائمی و همیشگی خواهد یافت.

گاهی اوقات تمرکز بر روی یک مشکل باعث بد تر شدن اوضاع می شود. هر چه در آن فرو می روید چیزهای جزیی و بی ارزش بیشتری به نظرتان مهم و با اهمیت خواهد شد. چون روی این مشکل متوقف شده اید، موضوعات دیگر جنبه حیاتی پیدا می کنند. به عنوان مثال اگر شما بخاطر این که شوهرتان برای شما به اندازه کافی وقت ندارد از دست او عصبانی هستید و شما قادر به حل این مشکل نیستید بعد یک دفعه جوراب های کثیف شوهرتان را کف اتاق می بینید. این موضوع جزیی به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود و در ذهن شما به شکل " او هرگز به من کمک نمی کند"، "او بیش از حد بی نظم است"، "انتظار دارد هر کاری حتی جمع کردن جورابش را من انجام دهم" و ...  تداعی خواهد کرد.

*  عصبانیت در هنگام خواب، بدن تان را مملو از تنش می کند. وقتی عصبانی می خوابید معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود که این خود می تواند علت بسیاری از بیماری ها باشد و اثرات منفی ان هم جنبه جسمی و هم روحی خواهد داشت.

وقتی عصبانی می خوابید معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود که این خود می تواند علت بسیاری از بیماری ها باشد و اثرات منفی ان هم جنبه جسمی و هم روحی خواهد داشت

حال سوال این است که چطور می توانید مشکلات تان را قبل از خوابیدن حل کنید؟



فقط گوش دهید:  منظور از گوش دادن یکجا نشستن و وانمود به گوش دادن و یا مترصد گفتن جمله مد نظر خود در مخالفت  با طرف مقابل و یا توضیح عقاید و نظرات خود نیست بلکه به مفهوم آمادگی و داشتن ذهنی باز برای شنیدن نظرات دیگران است که ممکن است کاملا مخالف نظر شما باشد.

صحبت کنید: وقتی گوش می دهید قادر به مشارکت نیز خواهید بود. برای شما مهم است که بتوانید هر دو جنبه موضوع را بحث کنید. اگر نیاز دارید که صحبت نمایید این کار را انجام دهید اما به خاطر داشته باشید که افراد به شما احترام گذاشته و شما را در نظرات شان سهیم کرده اند پس شما هم این گونه باشید.

اهل سازش و گذشت باشید: به دنبال راهی باشید که برای هر دو نفر شما مناسب باشد. از گفتن آنچه در ذهن دارید نترسید اما فقط شنونده حرف های خود نباشید بلکه به دنبال یافتن نکات مشترک در حرف های خود و طرف مقابل تان باشید تا مشکل زودتر حل شود.

 

مریم عطاریان

بخش  خانواده ایرانی تبیان




دسته بندی : علمی , پزشکی و سلامت ,
 

از اعماق افسرده و دپسورده گان ایران . . .

نویسنده : mehdi mohajer | تاریخ : 10:14 قبل از ظهر - 1390/05/31

از اعماق افسرده و دپسورده گان ایران . . .

۱) مدرسه رفتن بی فایده است چون اگه باهوش باشی معلم وقت تو رو تلف میکنه اگه خنگ باشی تو وقت معلمو.

۲) دنبال پول دویدن بی فایده است چون اگه بهش نرسی از بقیه بدت میاد اگه بهش برسی بقیه از تو.

۳) عاشق شدن بیفایده است چون یا تو دل اونو میشکنی یا اون دل تورو یا دنیا دل هردوتونو.

۴) ازدواج کردن بی فایده است چون قبل از ۳۰ سالگی زوده بعد از ۳۰ سالگی دیر.

۵) بچه دار شدن بی فایده است چون یا خوب از آب در میاد که از دست بقیه به عذابه یا بد از آب در میاد که بقیه از دستش به عذابن.

۶) پیک نیک رفتن بی فایده است چون یا بد میگذره که از همون اول حرص میخوری یا خوش میگذره که موقع برگشتن غصه میخوری.

۷) رفاقت با دیگران بی فایده است چون یا از تو بهترن که نمیخوان دنبالشون باشی یا ازشون بهتری که نمیخوای دنبالت باشن.

۸) دنبال شهرت رفتن بیفایده است چون تا مشهور نشدی باید زیر پای بقیه رو خالی کنی ولی وقتی شدی بقیه زیر پای تو رو خالی میکنن.

۹) انقلاب کردن بی فایده است چون یا شکست میخوری و دشمن اعدامت میکنه یا پیروز میشی و دوست اعدامت میکنه.

۱۰) وبلاگ نویسی بی فایده است چون یا خوب مینویسی که مطلبتو میدزدن و حرص میخوری یا بد مینویسی که مطلبتو نمیخونن و حرص میخوری.(البته در هر دوحال فحشو میخوری )


از طرف پرتقالی که بهش خیانت شده و افسردگی گرفته





دسته بندی : مطالب طنز , روانشناسی ,
 

کدام فیلم ایرانی به اسکار 2012 می رود؟

نویسنده : mehdi mohajer | تاریخ : 08:40 قبل از ظهر - 1390/05/31

کدام فیلم ایرانی به اسکار 2012 می رود؟ . . .



  هرچند امسال به نظر می رسید با موفقیت های جهانی فیلم جدایی نادر از سیمین این فیلم شانس ورود به رقابت اسکار را داشته باشد اما مانند همیشه هیچ چیز قابل حدس نیست...
 

مروری بر سوابق حضور سینمای ایران در اسکار

روز 18 مرداد بهمن فرمان آرا طی یادداشتی در یک روزنامه صبح که در فضای مجازی به سرعت تکثیر شد، عنوان کرد: «هر فیلمی جز «جدایی نادر از سیمین» کاندیدای کشور ایران برای معرفی به جایزه اسکار باشد به کلی اتلاف وقت است. چون این فیلم علاوه بر موفقیت مالی و هنری، پخش کننده مهمی در آمریکا دارد و با پشتیبانی شرکتی چون سونی کلاسیک حتماً شانس بیشتری خواهد داشت تا فیلمی چون «پایان نامه» که خطر انتخاب آن به خاطر ارتباطات تهیه کننده و معاونت سینمایی بسیار زیاد است.»

این شاید اولین مناقشه درباره حضور نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار 2012 باشد که باعث شد روح الله شمقدری در خصوص این اظهارات به خبرنگار فارس بگوید: به نظرم جنس این اظهارنظر از مدل اظهارنظراتی است که صرفاً در رسانه منتشر شود.

شمقدری افزود: تا آنجا که بنده اطلاع دارم انتخاب هر فیلمی برای معرفی به جایزه اسکار مناسبات خاص خود را دارد، در حقیقت چنین ارتباطاتی هیچ تأثیری در این انتخاب ندارد، چه بسا ممکن است همین ارتباطات و نتیجه گیری هایی که افراد از آن می کنند، شانس انتخاب فیلم را خیلی کم کند.

تهیه کننه فیلم «پایان نامه» گفت: به طور کلی به نظر بنده، این اظهارنظر یک اظهارنظر ساده و عوامانه است که حرف تخصصی در آن گفته نشده؛ بنده به شخصه تا این لحظه به شانس انتخاب «پایان نامه» برای این مراسم حتی فکر هم نکرده ام چون اطمینان دارم برای چنین گزینش هایی، افرادی که باید، بر اساس مناسبات تعریف شده، بررسی ها را انجام می دهند و بهترین فیلم به عنوان نماینده کشورمان انتخاب می شود.

اینها همه در حالی است که همه کشورها تا اوایل مهرماه فرصت دارند تا فیلم منتخب خود را به اسکار معرفی کنند و گویا در ایران به روال سال های قبل این موضوع همچنان تا آخرین لحظه در هاله ای از ابهام خواهد بود. چنانچه سید احمد میرعلایی، مدیر عامل بنیاد فارابی گفته یک کارگروه 9 نفره از سینماگران برای این منظور تشکیل شده و تا آخر شهریور ماه نماینده ایران در اسکار را معرفی خواهند کرد و مانند همیشه این افراد معرفی نشده اند. هر چند امسال به نظر می رسید با موفقیت های جهانی فیلم جدایی نادر از سیمین این فیلم شانس ورود به رقابت اسکار را داشته باشد اما مانند همیشه هیچ چیز قابل حدس نیست.

سال گذشته نیز «بدرود بغداد» نماینده سینمای ایران به طرز عجیبی به اسکار معرفی شد و به طرز عجیب تری هیچ خبر جهانی در خصوص اکران و رایزنی با اعضای اسکار در مورد آن دیده نمی شد، در نهایت ـ مطابق انتظار ـ جایی در فهرست نهایی برای رقابت با برترین فیلم های غیر انگلیسی زبان سال 2011 نیافت.

اگر به تاریخچه حضور سینمای ایران به رقابت های اسکار نگاهی بیندازیم می بینیم سینمای ایران از سال 1356 توانست با معرفی فیلمی برای حضور در اسکار در حد و اندازه های جهانی و یک جشنواره بزرگ بین المللی قد علم کند. از آن روز 34 سال می گذرد. سینمای ایران برای اولین بار در سال 56 با معرفی فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی در مراسم اسکار حضور پیدا کرد و موفق ترین سال حضور ایران در اسکار به 1377 باز می گردد که «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی در نهایت در رقابت با زندگی زیباست به کارگردانی روبرتو بنینی دستش از اسکار باز ماند.

تا کنون فیلم های دایره مینا، زیر درختان زیتون، بادکنک سفید، گبه، بچه های آسمان، رنگ خدا، زمانی برای مستی اسبها، باران، من ترانه 15 سال دارم، نفس عمیق، لاک پشت ها پرواز می کنند، خیلی دور خیلی نزدیک، کافه ترانزیت، میم مثل مادر، کافه ترانزیت، آواز گنجشک ها و درباره الی و بدرود بغداد از ایران راهی اسکار شدند که مجید مجیدی بیشترین حضور را در این رقابت ها داشته است. به هر حال کشورهای مختلف جهان تا روز یکم اکتبر (9 مهر) سال جاری فرصت دارند تا آثار خود را برای حضور در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان هشتاد و سومین دوره مراسم آکادمی اسکار ارسال کنند.

سال گذشته تنها 8 روز تا فرصت باقی مانده مهلت معرفی فیلم به اسکار از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد، فیلم سینمایی «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری به اسکار معرفی شد. طبق آنچه در سایت آکادمی اسکار آمده است «انتخاب فیلم ها در هر کشوری توسط یک سازمان یا یک هیات داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می شود که فهرست اعضای این کمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد ماه) به آکادمی معرفی شده باشد.» و سپس تا اول اکتبر (9 مهرماه) باید فیلم به همراه پوستر و عکس ها به آکادمی ارسال شود. فقط فیلم‏هایی که طی یک سال گذشته در قطع 35 یا 70 میلی متری و از طریق فروش بلیت در هر کشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏توانند به آکادمی اسکار معرفی شوند.

هرساله کشورهای مختلف فیلم هایشان را به اسکار معرفی می کنند و در نهایت 5 فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می شوند. سال گذشته «بدرود بغداد» در ایران اکران عمومی نشده بود و تا فرصت باقی مانده در چند روز در یکی از سینماهای گرگان فیلم اکران عمومی شد. در آخرین روز شهریور ماه و در فرصت چند روز باقی مانده برای معرفی فیلم به اسکار؛ روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در نمابری اعلام کرد: «در پی بررسی های انجام شده برای انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار و مطرح شدن چند فیلم به عنوان نامزدهای انتخاب نهایی، به دلیل سفر معاونت سینمایی به همراه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و همچنین سفر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به خارج از کشور، طی نامه ای به تاریخ 23 شهریور از سوی جواد شمقدری پیگیری این مورد به عهده سید علیرضا سجاد پور مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت حرفه ای گذاشته شد. علیرضا سجادپور طی تماسها و مشورت های متعدد با دست اندرکاران و اهالی سینما از بین گزینه های موجود سرانجام فیلم «بدرود بغداد» ساخته مهدی نادری و به تهیه کنندگی مرکز سینمای مستند و تجربی انتخاب شد. بخشی از دلایل انتخاب این فیلم مضمون ضد اشغال فیلم است که به حوادث اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی می پردازد و با وجود شرایط فعلی مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در کشور عراق که در افکار عمومی جهان موجود است به نظر می رسد این انتخاب توجیه مناسبی دارد.»

این گزارش می افزاید: «این انتخاب بر مبنای مشورتهای گسترده با صنوف مختلف سینما صورت گرفته و گرچه گزینه های دیگری نیز موافقانی داشتند اما بدرود بغداد با فاصله بیشتری آرای مثبت را به خود اختصاص داد.» این در حالی است که در آن نمابر نامی از سینماگر ان مورد مشورت قرار گرفته نیامده بود و هیات کارشناسی هم معرفی نشده بود.

حالا باید نشست و دید در فرصت باقی مانده بالاخره نماینده سینمای ایران در اسکار در چه تاریخی مشخص خواهد شد و فیلم جدایی نادر از سیمین که همه شرایط لازم برای معرفی به اسکار را دارد آیا مورد انتخاب هیات ایرانی اسکار هم خواهد بود یا نه؟ گفتنی است در آن سالی که فیلم درباره الی به مراسم اسکار معرفی شد از همه گونه شانسی برای دریافت این جایزه بر خوردار بود و تنها ورشکستگی پخش کننده آمریکایی فیلم باعث شد این فیلم از این رقابت باز بماند.





دسته بندی : سینما از -30نما- نه از *همه نما* ,
 

سه شرط کلیدی برای اجابت دعا

نویسنده : mehdi mohajer | تاریخ : 10:08 بعد از ظهر - 1390/05/30

3 شرط کلیدی برای اجابت دعا. . .

معارفی از جزء بیستم قرآن کریم


بیستمین جزء از قرآن کریم را آیاتی از سوره مبارکه نمل و عنکبوت و نیز سوره قصص که بین این دو سوره قرار گرفته است تشکیل می دهند. در این مقاله که قسمتی دیگر از سلسله مقالات «معارفی از قرآن» است به آیاتی از جزء بیستم پرداخته و گوشه ای از معارف آن را بیان می کنیم.


دعا
سه شرط کلیدی برای استجابت دعا

أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)

[آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده‏اى او را بخواند اجابت مى‏كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى‏نماید؟

قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.

قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى‏كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى‏گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ یعنى بداند كه دیگر هیچ كس و هیچ چیز نمى‏تواند گره از كارش بگشاید. آن وقت است كه حقیقتا متوجه خدا مى‏شود و در کمال صداقت تنها او را مى‏خواند.[1]

دو نکته ای که از آیه به دست می آید:

1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته ‏شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مى‏تواند قفل مشكلات او را بگشاید و بن‏بستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.[2]

تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8] و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم

2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.

 

تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!

فَسَقَى‏ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلّ‏ِ فَقَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ‏َّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(24- قصص)

پس موسى‏، دام‏های آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مى‏كنى، نیازمندم‏.

وقتی موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ‏َّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم‏.[3]

دعا

نکته قابل توجه در این دعا این است که موسی(ع) با وجود نیازهای متعدد اعم از مسکن، خوراک، همسر و از همه مهمتر محل امنی که بتواند از دست فرعونیان در امان بماند و نیازهای دیگر؛ اما هیچ کدام از اینها را بر زبان جاری نکرد و فقط از خداوند متعال طلب خیر کرد. که یعنی خدایا تو بهتر و بیشتر از من عالم به نیازمندیهای من و توانا به برآوردن آنهایی و نیز جز خیز از تو نازل و صادر نمی شود. حال که اینگونه است من نسبت به آنچه که به خیر و صلاح من است اعلام نیاز می کنم.

ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.

پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏»[4] اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد.

 

عاقبت پیروی از دل

فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(50- قصص)

پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچكس گمراه‏تر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمكار را هدایت نمى‏كند.

در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراهترین مردم گروهى معرفى شده‏اند كه رهبر خود را هواى نفس خویش قرار داده‏اند که این عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درك حقایق را از او می گیرد.

از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته ‏شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مى‏تواند قفل مشكلات او را بگشاید و بن‏بستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او

در روایات، آیه فوق به كسانى تفسیر شده است كه امام و رهبر الهى را نپذیرفته‏اند و تنها به آراى خویش تكیه مى‏كنند.[5]

این روایات كه از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مى‏شود و گاه در وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد. مهم آنست كه انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این انوار هدایت بهره‏مند گردد.[6]

 

روح قارونی در فرهنگ ما

قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى (78- قصص)

قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آورده‏ام‏.

قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.

در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ‏ فَبَغَى‏ عَلَیْهِمْ  وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق آنها تجاوز كرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم كه حمل كلیدهاى آنها جماعتى نیرومند را خسته مى‏كرد.

دعا

آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تكبر و طغیان در زمین، فساد نکنی.(مضمون آیه 77) او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و كاربلدی خود به دست آورده ام؛[7] من خودم زحمت کشیده ام، رنج برده‏ام، خون جگر خورده‏ام تا این ثروت را اندوخته‏ام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت.

فکر قارونی در فرهنگ امروز

متاسفانه این فکر قارونی که من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم؛ تاجر شدم، دکتر شدم، مهندس شدم، کاره ای شدم و ... فکر رایجی است که مبنای برخی از عملکردها قرار گرفته و عده ای آن را مجوزی برای بخشی از تصمیم های نادرست خود می دانند.

راه درمان

تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8] و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم.

ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند

أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْكُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ  فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ(3- عنکبوت)

دعا

آیا مردم گمان كرده‏اند، همین كه بگویند: ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث‏] مورد آزمایش قرار نمى‏گیرند؟ در حالى كه یقیناً كسانى را كه پیش از آنان بودند، آزمایش كرده‏ایم [پس اینان هم بى‏تردید آزمایش مى‏شوند]، و بى‏تردید خدا كسانى را كه [در ادعاى ایمان‏] راست گفته‏اند مى‏شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مى‏شناسد.

آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان كرده‏اند به صرف اینكه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبت‏ها آزمایش نمى‏شوند؟ آزمایشى كه با آن آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟

این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم:

«وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»

 

پی نوشت:

[1] ر.ک: المیزان ج15 ص381

[2] نمونه ج15 ص520-521

[3] برگرفته از نمونه ج16 ص55-58

[4] بسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بد است وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مى‏داند و شما نمى‏دانید.آیه 216 سوره بقره

[5] بصائرالدرجات ص13 روایات باب 8

[6] ر.ک به نمونه ج16 ص106

[7] ر.ک به المیزان ج16 ص78

[8] قرب‏الإسناد ص175

[9] آیه 7 سوره ابراهیم ع

امید پیشگر

بخش قرآن تبیان




دسته بندی : دینی و مذهبی ,
 
 
صفحات سایت: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ ... ]
 
 

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic